Car 3289048 1920

- Dieselsaken må avklares, det haster!

Stadig flere tyske bilister vegrer seg for å kjøpe dieselbiler. Regjeringen søker etter løsninger for å bøte på utslippene.


Skrevet av Erlend F. Aalbu.

(tyskpolitikk.no): Den tyske regjeringen forsøker å finne en løsning som kan redde dieselbiler fra kjøreforbud i enkelte byer og regioner. Foranledningen er den såkalte dieselskandalen fra 2015, der det ble avdekket at bilprodusentene Volkswagen, Audi, Porsche, BMW og Daimler hadde jukset med programvaren i dieselbilene for å manipulere utslippsdata.

Skandalen ble igjen aktuell da Tysklands høyesterett for offentligrettslige spørsmål i februar slo fast at byene lovlig kan innføre kjøreforbud for dieselbiler som et tiltak for å redusere luftforurensingen.

Dette skjedde etter at miljøorganisasjonen DUH, «Den tyske miljøhjelpen», saksøkte 28 byer for ikke å holde seg innenfor EUs grenseverdier for luftkvalitet.

Avsigelsen har skapt politisk hodepine for regjeringen. Utslippsbiler med utslippsstandard Euro 4 kan bli rammet av kjøreforbud i enkelte belastede byer fra September i år. Neste år kan også biler med utslippsstandard Euro 5 rammes.

Sistnevnte gruppe biler består av seks millioner kjøretøy. Regjeringen har med andre ord god grunn til å frykte at bilistene i bilnasjonen retter misnøyen sin mot hovedstaden.

Merkel: - Gjenopprett troverdigheten og tilliten så fort som mulig

- Vi er klar over at vi har mistet tilliten. Å gjenopprette den er vår sentrale oppgave, sa Matthias Wissmann, lederen til bilindustriforbundet, etter at forbundskansler Angela Merkel kom med kraftige formaninger overfor bilindustrien i en tale på den internasjonale bilutstillingen IAA i Frankfurt i September i fjor.

Med henvisning til dieselskandalen mente den ellers kompromissvillige regjeringssjefen at bilindustrien har «utnyttet smutthull i regelverket», men først og fremst skuffet forbrukere og myndigheter. Videre ba hun bilprodusentene om å gjøre alt for å gjenopprette troverdigheten og tilliten så fort som mulig.

I ettertid har imidlertid bilindustrien vært nølende til å utvikle og tilby tekniske justeringer som kan redusere utslippene. Årsaken skal være kostnadene. Det finnes foreløpig heller ingen rettslige midler som kan brukes til å tvinge dem til å imøtekomme formaningene til Merkel.

Skeptisk til ettermontering av teknologi

Sist uke meldte Der Spiegel at den tyske regjeringen vurderer å opprette et fond som skal brukes til å ettermontere filtreringsteknologi, såkalt «Selective Catalytic Reduction»-teknologi, for å redusere de skadelige NOx-utslippene fra gamle dieselbiler.

Fondet skal først og fremst brukes på eksportmodeller som det allerede finnes slik teknologi til av hensyn til amerikanske reguleringer på feltet. Dessuten skal det i hovedsak rettes mot byer og regioner som er særlig truet av kjøreforbud, som Stuttgart, München og Rhein-Main-området. Forutsetningen er at bilindustrien bidrar med fem milliarder euro til fondet, men at også føderalstaten skyter inn penger.

Denne uken har imidlertid Merkel uttrykt skepsis til ettermontering av teknologi på dieselbiler etter en todagers regjeringskonferanse på slottet Meseberg, 70 kilometer nord for Berlin.

- Kostnad og nytte må stå i et fornuftig forhold til hverandre, fremholdt forbundskansleren.

Mye tyder på at regjeringen fortsatt overveier mulighetene sine og at det er usikkert om planene om fondet for ettermonteringsteknologi vil realiseres.

Liten interesse for nye dieselbiler

Trusselen om kjøreforbud har også gitt utslag i tilpasninger fra bilistenes side. Undersøkelsen Trend-Tacho, omtalt i fagbladet kfz-betrieb, viser at interessen for dieselbiler har gått sterkt tilbake i Tyskland.

Der 23 prosent av tyske bilister med en intensjon om å kjøpe ny bil oppga at de foretrakk en dieselbil i 2016, sier nå bare seks prosent det samme.

Videre viser undersøkelsen at den fallende interessen for dieselbiler henger sammen med trusselen om kjøreforbud. Hele 81 prosent av respondentene oppgir det som årsak til at de ikke ønsker å kjøpe et dieseldrevet kjøretøy.

Dette gleder ikke Peter Schuler, administrerende direktør i ekspertorganisasjonen KÜS, som også livnærer seg på en rekke bilrelaterte tjenester.

- Her haster det med handling. Dieselsaken må avklares, uttalte han til pressen.

Siden regjeringen foreløpig ikke har presentert en løsning etter regjeringskonferansen på Meseberg, er det uklart når en eventuell avklaring vil komme.

Foto: pixabay.com.